במאמר שפורסם בחודש מאי השנה בעיתון רב היוקרה New England Journal of Medicine נטען כי סוכרתיים עם סוכרת מסוג 2 יכולים להוריד את רמת הגלוקוז בדמם באופן משמעותי על-ידי העלאת כמות הסיבים התזונתיים שהם צורכים, מעבר לכמות שמומלצת על ידי האגודה האמריקאית לסוכרת, שעומדת על 24 גרם ליום. המחקר התמקד בהשפעת צריכת הסיבים התזונתיים על רמת הגלוקוז בדם. עם זאת, החוקרים וגם קרן צ'למרס, מנהלת שירותי התזונה במרפאת ג'וסלין לא הצליחו לגרום למטופלים להגדיל את כמות הסיבין בתפריטם. " כמו שהוכח במחקר עדכני זה, ממצאי החוקרים היו חד משמעיים בנוגע להשפעה שיש לסיבים התזונתיים על רמות הסוכר בדם אצל סוכרתיים עם סוכרת מסוג 2.עם זאת, הצוות המטפל לא גיבש דעה אחידה ולא הייתה המלצה באשר לכמות הסיבים התזונתיים עליה יש להמליץ לסוכרתיים" אומרת קרן צ'למרס "חשיבות המחקר החדש הוא בעידודם של הסוכרתיים לצרוך יותר סיבים תזונתיים. עם זאת, הכמות שבה השתמשו במחקר גבוהה פי שניים מהכמות של 24 גרם שמומלצת על-ידי האגודה האמריקאית לסוכרת. עד כה לא הצלחנו לשכנע סוכרתיים לאכול 24 גרם של סיבים תזונתיים, ולכן לא ברור לי כיצד נצליח לשכנע אותם לצרוך כמות כפולה- 50 גרם"? אומרת צ'למרס. "חלק מהכישלון נובע מהיעדר קמפיין הדרכה ממוקד ורחב היקף כמו זה שליווה את ההכרה בתפקיד השומנים הבלתי רווים בהפחתת רמת הכולסטרול. בנוסף, אין די מודעות מצד הרופאים באשר ליתרונות של הטיפול הדיאטני " טוען ד"ר מרק רנדל במאמר המערכת. צ'למרס ורנדל מסכימים שמערכת הבריאות משקיעה פחות מדי זמן בהכוונת, עידוד ועדכון הסוכרתיים בייעוץ דיאטני ובמעקב אחרי ביצוע ההנחיות. התועלת שנצפתה מצריכת הסיבים התזונתיים במחקר זה דומה לזו שהושגה עם הוספת תרופה לאיזון הסוכרת, שנדרשת, בדרך כלל, כדי להשיג רמות גלוקוז שימנעו הופעת סיבוכים. עדיין לא ברור כיצד הסיבים התזונתיים מסייעים בהורדת רמות הגלוקוז .יש הטוענים שהלעיסה הממושכת של הסיבים מאיטה את שחרור הגלוקוז מהמזון אל זרם הדם, ומאפשרת לסוכרתיים עם סוכרת מסוג 2 לייצר אינסולין בכוחות עצמם ובכך להפוך את הגלוקוז לאנרגיה. צריכת מזונות המכילים סיבים תזונתיים כמו שיבולת שועל ואורז מלא, אפונה יבשה ושעועית, קוואקר, אצות ים, פירות וירקות, נמצאו יעילים בהפחתת רמות הגלוקוז. הסיבים המסיסים נמסים במים, סופגים נוזלים ומאיטים את קצב מעבר המזון בדרכי העיכול. שלא כמו במחקרים רבים קודמים, הסיבים בהם השתמשו במחקר זה הם סיבים שנמצאים במזון רגיל ללא תוספת מלאכותית. צ'למרס מציינת שאם סוכרתי מחליט להוסיף סיבים תזונתיים לתפריטו, חשוב שיעשה זאת בהדרגה ! (תוספת של 3-5 גרם ליום) כדי למנוע תחושת מלאות. כמו כן, יש לשתות לפחות 8 כוסות של משקה נטול קפאין, מאחר שדיאטה עתירת סיבים תזונתיים ללא הקפדה על כמות נזולים מספקת עלולה לגרום לעצירות. " מחקר זה מדגיש שחשוב - וללא ספק גם מועיל - לעודד את הסוכרתיים להגדיל את כמות הסיבים התזונתיים בתפריטם" אומרת צ'למרס. "יש גם לעודד את הצוות הרפואי לשוב ולהדגיש פעם אחר פעם את חשיבות הגדלת צריכת הסיבים ולהקדיש זמן רב יותר לחינוך לבריאות בנושאי תזונה."
|
מוגש ע"י חברת "אלי לילי", הפועלת לקידום החינוך לבריאות בסוכרת
הסוכרת מתגלית בכ- % 6-8 מכלל האוכלוסייה, כאשר בגילאים מבוגרים עולה שכיחותה לכדי % 15. הרגלי אכילה נכונים מהווים אמצעי מרכזי באיזון הסוכרת. אכילה נכונה מסייעת לשמירה על רמות סוכר תקינות בדם ובכך תורמת למניעת הסיבוכים ארוכי הטווח האופייניים למחלה.
כל סוכרתי חייב/ת להיוועץ בדיאטן/ית ובצוות הרפואי המטפל בו, על מנת להרכיב את התפריט האישי המותאם במיוחד בשבילו/לה.
להלן כמה נקודות חשובות בתכנון התזונה לסוכרתיים וכן לכלל האוכלוסייה:
מומלץ להרבות באכילת ירקות כמקור טוב לויטמינים (בעיקר C A, ) מינרלים וסיבים. כמו כן מרבית הירקות מספקים רק מעט אנרגיה (קלוריות) ולכן ניתן לאוכלם בצורה חופשית ולשלבם בכל ארוחה. פירות לעומת זאת מכילים סוכר פשוט ולכן גורמים לעלייה ברמת הסוכר בדם. כמו כן הם מספקים יותר קלוריות מאשר ירקות, יש להקפיד לכן לא להפריז בצריכתם. יש לזכור כי מיצי פירות טבעיים מכילים יותר סוכר ופחות סיבים בהשוואה לאותה כמות של פרי שלם. מומלץ על כן להעדיף אכילת פירות טריים על פני שתיית מיצי פירות
חשוב להקפיד לאכול מזונות עשירים בסיבים תזונתיים. לסיבים התזונתיים חשיבות רבה בתזונה: הם מאיטים את ספיגת הסוכר מהמעי לאחר הארוחה, ולכן עוזרים באיזון רמות הסוכר בדם. כמו כן הם עוזרים להוריד את רמות השומן בדם ומסייעים לפעולת מעיים תקינה. בנוסף תורמים הסיבים למניעת סוגי סרטן מסוימים ותורמים לתחושת שובע. הסיבים מצויים בירקות, בפירות, בקטניות (כגון שעועית, אפונה, חומוס וכו'), בלחם עשוי מחיטה מלאה, באורז מלא, בסובין וכן במאכלים המעושרים בסיבים כגון גרנולה ודגני בוקר. יש להגביל את השימוש בסוכר. מזונות עשירים בסוכר כדוגמת ממתקים או משקאות ממותקים הם בעלי ערך תזונתי נמוך ולכן ממומלץ להמעיט בצריכתם. יחד עם זאת מומלץ שאנשים הסובלים מעודף משקל, או כאשר רמות הסוכר בדם אינן מאוזנות, יגבילו את הצריכה למינימום האפשרי. להלן מספר עצות כיצד ניתן ליהנות מהטעם המתוק תוך שמירה על איזון רמות הסוכר בגוף: בחר/י במשקאות הממותקים בתחליפי סוכר. השתמש/י להמתקת מזונך בממתיקים מלאכותיים, ללא ערך קלורי כדוגמת סוכרין או אספרטיים.
חשוב לבחור בדיאטה דלה בשומן רווי ובכולסטרול. צריכה עודפת של שומנים רוויים ושל כולסטרול במזון מגבירה את הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם. הכולסטרול מצוי רק במזונות שמקורם מן החי ובעיקר באברים פנימיים. שומנים רוויים מצויים במוצרים רבים כגון: חמאה, גבינות קשות, שמנת, בשרים עתירי שומן (כגון נקניקיות, והמבורגר). מומלץ להעדיף מוצרי חלב דלי שומן (% 5 ומטה), בשרים רזים, עוף ללא עור, בשר הודו ודגים רזים. כמו כן מומלץ להעדיף בישול המזון באפייה או בגריל על פני טיגון.
יש להגביל את צריכת המלח. צריכה מרובה של מלח עלולה לגרום לעלייה בלחץ הדם אצל אנשים הרגישים לכך. יתר לחץ דם נפוץ יותר באנשים הסובלים מסוכרת ועלול לגרום למחלות לב, לשטפי דם במוח ולפגיעה בכליות.
יש ללמוד לקרוא את תוויות המזון. כאשר קונים מזון חדש יש לקרוא היטב את תווית המזון באשר לתכולתו. מרכיבים אשר כתובים בראש הרשימה, תכולתם היחסית גדולה יותר מאלו הרשומים בסופה. חשוב לזכור כי יש לאכול מזון מגוון. ככל שתגוון/י את מזונך, כך גוברים סיכוייך לקבל את כל אבות המזון, המינרלים, והוויטמינים הדרושים. בכדי למנוע תנודות חריפות ברמות הסוכר בדם יש להקפיד לחלק את המזון היומי ל- 5-6 ארוחות שמתוכן 3 ארוחות עיקריות ו 2-3 ארוחות ביניים קטנות. חלק/י את הארוחות בצורה שווה לאורך כל שעות היום, תוך הקפדה על צריכתן בזמנים קבועים. |